While both broadband itself and its speed are becoming increasingly important in all spheres of society, the high cost of providing broadband as a universal service at high speed still raises a fundamental question: Is the introduction of the universal service obligation (USO) necessary? Therefore, the introduction of universal broadband service at 100 Mbps in Korea in 2020 could be a meaningful case study to evaluate the necessity of broadband USO. This study proposes an estimation model of the costs of providing universal broadband service in Korea and assesses whether the introduction of the broadband USO was appropriate in Korea. Since the proposed model was based on the bottom-up (BU) approach, which establishes an efficient network using the latest technologies, the estimated cost of providing universal broadband service nationwide in Korea is accurate and reliable. The main findings are threefold. First, the total cost of providing broadband USO at 100 Mbps through the fiber-to-the-home technology was about 1.1 trillion Korean Won. Since this is a relatively small amount compared with previous evaluations, it could be recovered within a reasonable period from the monthly broadband fee that subscribers pay. Therefore, the result supports the introduction of universal broadband service in Korea. Second, there was no significant difference in the average cost per building for broadband USO between 50 Mbps and 100 Mbps; thus, the Korean government's decision to set the broadband speed for broadband USO at 100 Mbps was reasonable, at least from a cost perspective. These results imply that developed countries with relatively high broadband penetration, in particular, could consider providing universal broadband services of at least 50 Mbps by fiber-based technologies. Lastly, although the total cost of offering fiber-based universal broadband services in Korea was acceptable, the government could also consider including wireless access technology as a technological alternative to reduce the costs of the USO policy.
KSP 제안 키워드
Access technology, Average cost, Broadband Services, Case studies, Developed Countries, Fiber networks, High Speed, Latest technologies, Proposed model, Universal service, Wireless Access
본 저작물은 크리에이티브 커먼즈 저작자 표시 - 비영리 - 변경금지 (CC BY NC ND) 조건에 따라 이용할 수 있습니다.
저작권정책 안내문
한국전자동신연구원 지식공유플랫폼 저작권정책
한국전자통신연구원 지식공유플랫폼에서 제공하는 모든 저작물(각종 연구과제, 성과물 등)은 저작권법에 의하여 보호받는 저작물로 무단복제 및 배포를 원칙적으로 금하고 있습니다. 저작물을 이용 또는 변경하고자 할 때는 다음 사항을 참고하시기 바랍니다.
저작권법 제24조의2에 따라 한국전자통신연구원에서 저작재산권의 전부를 보유한 저작물의 경우에는 별도의 이용허락 없이 자유이용이 가능합니다. 단, 자유이용이 가능한 자료는 "공공저작물 자유이용허락 표시 기준(공공누리, KOGL) 제4유형"을 부착하여 개방하고 있으므로 공공누리 표시가 부착된 저작물인지를 확인한 이후에 자유이용하시기 바랍니다. 자유이용의 경우에는 반드시 저작물의 출처를 구체적으로 표시하여야 하고 비영리 목적으로만 이용이 가능하며 저작물을 변형하거나 2차 저작물로 사용할 수 없습니다.
<출처표시방법 안내> 작성자, 저작물명, 출처, 권호, 출판년도, 이용조건 [예시1] 김진미 외, "매니코어 기반 고성능 컴퓨팅을 지원하는 경량커널 동향", 전자통신동향분석, 32권 4호, 2017, 공공누리 제4유형 [예시2] 심진보 외, "제4차 산업 혁명과 ICT - 제4차 산업 혁명 선도를 위한 IDX 추진 전략", ETRI Insight, 2017, 공공누리 제 4유형
공공누리가 부착되지 않은 자료들을 사용하고자 할 경우에는 담당자와 사전협의한 이후에 이용하여 주시기 바랍니다.