학술지
Top-down, Bottom-up, and History-driven Processing of Multisensory Attentional Cues in Intellectual Disability: An Experimental Study in Virtual Reality
Models of attention demonstrated the existence of top-down, bottom-up, and history-driven attentional mechanisms, controlled by partially segregated networks of brain areas. However, few studies have examined the specific deficits in those attentional mechanisms in intellectual disability within the same experimental setting. The aim of the current study was to specify the attentional deficits in intellectual disability in top-down, bottom-up, and historydriven processing of multisensory stimuli, and gain insight into effective attentional cues that could be utilized in cognitive training programs for intellectual disability. The performance of adults with mild to moderate intellectual disability (n = 20) was compared with that of typically developing controls (n = 20) in a virtual reality visual search task. The type of a spatial cue that could aid search performance was manipulated to be either endogenous or exogenous in different sensory modalities (visual, auditory, tactile). The results identified that attentional deficits in intellectual disability are overall more pronounced in top-down rather than in bottom-up processing, but with different magnitudes across cue types: The auditory or tactile endogenous cues were much less effective than the visual endogenous cue in the intellectual disability group. Moreover, the history-driven processing in intellectual disability was altered, such that a reversed priming effect was observed for immediate repetitions of the same cue type. These results suggest that the impact of intellectual disability on attentional processing is specific to attentional mechanisms and cue types, which has theoretical as well as practical implications for developing effective cognitive training programs for the target population.
KSP 제안 키워드
An experimental study, Cognitive Training, Intellectual disabilities, Mild to moderate, Multisensory stimuli, Search task, Segregated networks, Spatial cue, Training programs, Typically developing, Virtual Reality(VR)
본 저작물은 크리에이티브 커먼즈 저작자 표시 (CC BY) 조건에 따라 이용할 수 있습니다.
저작권정책 안내문
한국전자동신연구원 지식공유플랫폼 저작권정책
한국전자통신연구원 지식공유플랫폼에서 제공하는 모든 저작물(각종 연구과제, 성과물 등)은 저작권법에 의하여 보호받는 저작물로 무단복제 및 배포를 원칙적으로 금하고 있습니다. 저작물을 이용 또는 변경하고자 할 때는 다음 사항을 참고하시기 바랍니다.
저작권법 제24조의2에 따라 한국전자통신연구원에서 저작재산권의 전부를 보유한 저작물의 경우에는 별도의 이용허락 없이 자유이용이 가능합니다. 단, 자유이용이 가능한 자료는 "공공저작물 자유이용허락 표시 기준(공공누리, KOGL) 제4유형"을 부착하여 개방하고 있으므로 공공누리 표시가 부착된 저작물인지를 확인한 이후에 자유이용하시기 바랍니다. 자유이용의 경우에는 반드시 저작물의 출처를 구체적으로 표시하여야 하고 비영리 목적으로만 이용이 가능하며 저작물을 변형하거나 2차 저작물로 사용할 수 없습니다.
<출처표시방법 안내> 작성자, 저작물명, 출처, 권호, 출판년도, 이용조건 [예시1] 김진미 외, "매니코어 기반 고성능 컴퓨팅을 지원하는 경량커널 동향", 전자통신동향분석, 32권 4호, 2017, 공공누리 제4유형 [예시2] 심진보 외, "제4차 산업 혁명과 ICT - 제4차 산업 혁명 선도를 위한 IDX 추진 전략", ETRI Insight, 2017, 공공누리 제 4유형
공공누리가 부착되지 않은 자료들을 사용하고자 할 경우에는 담당자와 사전협의한 이후에 이용하여 주시기 바랍니다.